
FM Dag 2025: Small actions for financials, big impact for businesses
In zijn boek The Tipping Point wijst wetenschapsjournalist Malcolm Gladwell erop dat kleine veranderingen tot grote veranderingen kunnen leiden. Vaak gaat dat niet geleidelijk, maar plotseling, nadat eenmaal een omslagpunt is bereikt. Dit idee werd op de FM Dag van allerlei kanten nader belicht door verschillende sprekers en workshops.
Om te beginnen door de dagvoorzitter, Lars Duursma, expert in overtuigende communicatie. In zijn welkomstwoord deelde Duursma enkele manieren waarop financials effectiever kunnen communiceren.
Hij benadrukte vooral het belang van beeldend communiceren. Volgens Duursma gebruiken financials vaak abstracte, conceptuele taal die moeilijk te visualiseren is. “Achten, afwegen, begrijpen, begroten, bepalen, berekenen, beslissen, betekenen”, somde hij op. “Dit is de taal van saaie sprekers. Dit zijn zogenaamde conceptgebaseerde woorden die je niet kunt tekenen.”
Polaroid-momenten
Het gevolg is dat, zowel de spreker als het publiek, weinig enthousiast wordt van een verhaal. Maar kleine aanpassingen kunnen vaak een groot verschil maken in hoe we overkomen en hoe boodschappen worden ontvangen. Probeer je betoog te doorspekken met ‘Polaroid-momenten’, bepleitte Duursma. “Als je een Polaroid foto zou moeten maken van het punt dat je wilt maken, wat zou je op zo’n Polaroid foto zetten?”, vroeg Duursma het publiek.
[....]