Wat heeft de Controller van de toekomst nodig?
De focus voor de controller van de toekomst ligt op duurzaamheid, digitalisering en wendbaarheid van zowel organisaties als de persoonlijke skills van de controller zelf. Roland Speklé en Ivo De Loo, beiden hoogleraar Management Accounting & Control bij Nyenrode leggen in dit interview uit hoe het Executive Master of Finance & Control programma van Nyenrode hierop aansluit.
Speklé vertelt hoe het plan ontstond om juist deze opleiding te herzien. “Op 1 april dit jaar bestond de EMFC-opleiding bij Nyenrode vijfentwintig jaar. Zo’n lustrum nodigt uit om terug te kijken, maar ook om de blik op de toekomst te richten. Hoewel de opleiding nog steeds stond als een huis, was er natuurlijk wel het een en ander veranderd in die tussenliggende jaren. Zowel in de wereld om ons heen, als in het werkveld van de controller. Dit leek ons een uitgelezen moment om de opleiding opnieuw door te denken. Om op die manier goed voor te sorteren op de uitdagingen van de komende vijf à tien jaar.”
In gesprek met uiteenlopende stakeholders van de opleiding, van zittende studenten, docenten tot het curatorium (hét adviesorgaan bij deze opleiding) zijn de hoogleraren tot interessante inzichten gekomen. Aangevuld door ervaringen van alumni: mensen die al jarenlang als Chief Financial Officer (CFO) werkzaam zijn en bij Nyenrode hebben gestudeerd.
De Loo: “Zij vertelden ons unaniem dat de rol van de controller aan het veranderen was en dat de controller steeds meer een informatiemakelaar wordt.”
Linking pin én informatiemakelaar
“De controller is altijd al de linking pin in de organisatie geweest,” legt Speklé verder uit hoe die rol van controller in de loop der jaren is veranderd. “De controller is de belangrijkste schakel tussen het management en datgene wat in financiële en niet-financiële zin op de werkvloer speelt. Maar de terreinen waarop de controller als linking pin fungeert zijn aan het verschuiven. Als controller moet je veel meer dan voorheen van allerlei markten thuis zijn; of dat nu gaat om juridische aspecten, strategie, data science of bijvoorbeeld marketing.” De Loo vult aan: “Je moet dus op veel meer terreinen dan vroeger kunnen schakelen. Ook is het belangrijk dat je de taal spreekt van de personen waar je mee te maken hebt, zodat je weet wat bijvoorbeeld bij de legal experts, strategiedeskundigen of data scientists leeft in je organisatie. Wat zien zij vanuit hun perspectief?”